ŠVP - podmínky vzdělávání
3. Podmínky vzdělávání:
A)Věcné podmínky
► Každý pavilon mateřské školy má dostatečně velké a přehledné prostory - á
► Pavilony jsou všechny vybaveny dětským nábytkem, vyhovujícím požadavkům hygienických norem. Dva pavilony mají své stabilní ložnice s dětskými lůžky, odpovídajícími antropometrickým požadavkům, počtu dětí, estetickým hlediskům.
► Tělocvičná nářadí, jsou umístěna v 1. pavilonu „Motýlků“. Jsou zde pomůcky pro lokomoční, nelokomoční, manipulační činnosti.
► Všechny pomůcky jsou přizpůsobeny požadavkům, jsou zdravotně nezávadné, bezpečné a estetické. Hračky a doplňky v jednotlivých pavilonech jsou umístěny tak, aby je děti dobře viděly, mohly si je samostatně brát a zároveň se vyznaly v jejich uložení.
► Vybavení hračkami, pomůckami, materiály a doplňky odpovídá počtu dětí i jejich věku, je průběžně doplňováno a obnovováno. Prostředí se dá hodnotit jako bezbariérové. Hlavní vstup do budovy má bezbariérový nájezd. Tři pavilony jsou propojeny spojovacími chodbami a hospodářskou budovou. Každý pavilon má vlastní vchod do zahrady, šatnu pro děti, umývárnu, WC, třídu, hernu, ložnici a příslušnou kuchyňku která funguje jako výdejna stravy pro děti i dospělé. Pavilon disponuje šatnou a hygienickým zařízením pro učitelky. Zdravotně hygienické zařízení (umývárny a toalety) odpovídají počtu dětí a hygienickým normám.
► Hospodářský pavilon slouží jako provozní kapacita. V jeho prostorách jsou: místnost na údržbu tzv. černého nádobí, spisovna, prádelna se sušárnou, sklad prádla, sklad zahradního náčiní, sklad výtvarného materiálu, didaktické techniky, ředitelna, sklad čistících prostředků, místnost pro zájmovou činnost dětí a výpůjčky dětských knih, sborovna, kuchyňka, šatna provozních zaměstnanců.
► Spojovací chodby nejsou vybaveny nábytkem, slouží jako jedna z možných variant únikových cest. Denně se po nich rozváží strava do jednotlivých pavilonů. Celodenní strava se dováží z vývařovny ZŠ Kryry a to v hygienických portech a várnicích.
► Děti se samy svými výtvory podílejí na úpravě a výzdobě prostředí. Prostředí je upraveno tak, aby dětské práce byly dětem přístupné a mohli je shlédnout i jejich rodiče.
► Ve sklepních prostorách je kotelna na plynové vytápění, místnost na zahradní nářadí, místnost pro topiče a místnost vybavena nábytkem sloužící k úkrytu dětí. Půdními prostory MŠ nedisponuje.
► Na budovu školy bezprostředně navazuje zahrada. Tyto prostory jsou vybavené tak, aby umožňovaly dětem rozmanité pohybové a další aktivity v jakémkoli ročním období. Její velká rozloha skýtá možnosti s různými zákoutími pro hry a dostatečný pohyb dětí. Náš školní vzdělávací program je mimo jiné zaměřen na spolupráci s rodinou a proto i část zahradního objektu je řešena tak, aby se zde mohla realizovat společná setkávání s rodiči a s ostatní veřejností a tím využít celých prostor zahrady. Lokalita školy vybízí k realizaci prvků ekologické výchovy a naplňování programu zdravého životního stylu.
► Všechny vnitřní i venkovní prostory MŠ splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů, týkajících se např. čistoty, teploty, vlhkosti vzduchu, osvětlení, hlučnosti, světla a stínu, alergizujících, či jedovatých látek a rostlin.
► Dopravní hřiště, slouží k prevenci chování dětí v dopravním provozu.
► V letech 2012-2016 byly zrekonstruovány všechny pavilony MŠ, došlo k revitalizaci sociálních zařízení, osvětlení celé MŠ, podlahových krytin, výměně kuchyněk ve výdejnách, výmalbě, nátěrům, výměně šatních bloků pro děti.
Záměr :
► Materiální vybavení velkých rozlehlých zahrad školy je nutno postupně doplňovat, vybavit prvky vhodnými pro věkovou skupinu nejmladších dětí.
► Hračky doplňovat průběžně podle věku a podle zaměření tříd o prvky Začít spolu, hračky Montessori
► Vzhledem ke způsobu práce s dětmi v centrech aktivit je nutné koutky neustále vybavovat pomůckami, které podněcují děti k vlastnímu objevování a experimentování.
► Zahradu obohatit o rostliny rozličné pro pozorování, keře, stromy, plodiny, promýšlet a plánovat do zahrady ke smyslovému vnímání kámen, vodu, a zákoutí, která skýtají soukromí dětí
B) Životospráva dětí
► Dětem je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava, která odpovídá dětskému organismu. Je zachována vhodná skladba jídelníčku, dodržována zdravá technologie přípravy pokrmů a nápojů. Mezi jednotlivými podávanými pokrmy jsou dodržovány správné intervaly. Denně dostávají děti ovoce, zeleninu, mléko i mléčné výrobky. S jídelníčkem se rodiče mohou seznámit na nástěnce v šatně a na webových stránkách školy. Do jídla děti nenutíme! Jídelníčky upravujeme ve spolupráci se ŠJ, máme snahu o ozdravování skladby jídelníčku, minimalizovat cukry v nápojích, omezit solení všech jídel, obohacovat ranní svačiny o širší sortiment pečiva, vlákniny, popřípadě jogurtů, músli a podobně.
► Děti mají dostatek tekutin – volný pitný režim – vhodné tekutiny jako jsou minerální vody, ovocné čaje a šťávy, s minimálním obsahem cukrů,jsou na přístupném místě ve třídách, děti mají na výběr, nápoje sladké a bez cukrů.
► Významnou složkou správné životosprávy je otužování dětí, které podporujeme přiměřeným oblékáním, větráním místností i pohybem v interiéru mateřské školy i venku.
► V MŠ je zajištěn pravidelný denní rytmus a řád, který je upraven tak, aby umožňoval flexibilní organizaci činností v průběhu dne. Přizpůsobujeme se potřebám a aktuální situaci, rodiče přivádí své děti podle svých možností, pružně reagujeme na neplánované události v životě MŠ.
► Děti jsou každodenně a dostatečně dlouho venku, program všech činností je přizpůsobován aktuálním klimatickým podmínkám a kvalitě ovzduší. Dětem je zajištěn dostatečný volný pohyb nejen venku, ale i v interiéru MŠ.
► Zdravé prostředí školy je dáno jejím umístěním uprostřed zeleně, stranou veřejných komunikací, v samostatném areálu, uvnitř i vně je zcela bezpečné.
► Pedagogické pracovnice se samy chovají podle zásad zdravého životního stylu a poskytují tak dětem přirozený vzor.
►V denním programu je respektována individuální potřeba aktivity, spánku a odpočinku jednotlivých dětí (pro děti s s nižší potřebou odpočinku na lůžku je nabízena klidová činnost v centrech aktivit)
► Zdravotní péče:
Do mateřské školy přijímáme děti zdravé, bez zjevné známky onemocnění. Učitelky nesmí podávat dětem jakékoliv léky, pouze ve výjimečných případech a to po konzultaci s ředitelkou školy a dětským lékařem. Pravidelně zařazujeme zdravotní cvičení, podporující správné držení těla, cviky pro posílení svalů plosky nohy, všechna cvičení podporují zdravý vývoj a růst dětí. Při úrazu či náhlém onemocnění učitelka zajistí patřičnou péči s okamžitou informací zákonným zástupcům.
Záměr :
► Ve spolupráci se ŠJ ZŠ budeme dále pracovat na pestrosti skladby jídelníčku dětí, cukry a soli obecně omezovat, promýšlet skladbu jídelníčku s ohledem na věk dětí nižší než 3 roky
► Prevence, kterou budeme prosazovat a osvětou šířit, se bude týkat: zubního kazu, akutních respiračních onemocnění, propagovat budeme zdravý životní styl, dostatek pohybu a pobytu na čerstvém vzduchu, otužování, preventivní opatření pro správné držení těla, vývoj svalstva plosky nohy.
► Preventivní opatření se dále budou týkat úrazů, sexuální výchovy, dopravní výchovy, protidrogové prevence a prevence patologických jevů.
► Otužování dětí formou pohybu venku, pohybu na víceúčelovém hřišti – základy atletiky
C) Psychosociální podmínky
► Děti a dospělí se cítí v prostředí MŠ dobře, spokojeně, jistě a bezpečně.
► Nově příchozí dítě má možnost postupně se adaptovat na nové prostředí i situaci. Je uplatňován individuální adaptační režim, vždy po vzájemné dohodě s rodiči. Mateřská škola má svůj Adaptační program.
► Hra je hlavní činností dětí, mají dostatek času na spontánní hru, na její dokončení. Dítě má právo nabídnutou hru odmítnout. Sezení u stolečků omezujeme jen na činnosti, které to nezbytně vyžadují. Pro svou práci s dětmi volí učitelky rozličné metody a formy práce.
►Zařazované činnosti podporují u dětí volbu pohybu dle vlastní potřeby s ohledem na bezpečnost a práva ostatních dětí.
► Dodržování pravidel chování nám zajistí bezpečnost a psychickou pohodu a usnadní naše soužití v mateřské škole. Volnost a svoboda dětí je dobře vyvážena s nezbytnou měrou omezení, vyplývajících z nutnosti dodržovat v mateřské škole potřebný řád. Osobní svoboda a volnost dětí je respektována do určitých mezí, vyplývajících z řádu, norem a pravidel, která jsou ve škole stanovena (Pravidla pro vzájemnou pohodu, která tvoříme spolu s dětmi).
►Relaxace, odpočinek na lehátkách a spánek jsou uplatňovány s přihlédnutím a respektováním individuálních potřeb věku dětí a k jednotlivcům. Děti nejsou do spánku nuceny, mohou odpočívat s hračkou. I během dne mohou kdykoliv relaxovat v klidových koutcích.
► Časové úseky a sled činností, je uspořádán s možností upravovat intervaly dle aktuálních potřeb a okolností.
► Učitelky respektují potřeby dětí a napomáhají v jejich uspokojování (jednají nenásilně, přirozeně a citlivě, navozují situace pohody, klidu a relaxace). Děti nejsou neúměrně zatěžovány spěchem a nervozitou, či nadměrnou náročností činností.
► Všechny děti mají rovnocenné postavení a žádné z nich není zvýhodňováno. Jakékoliv projevy nerovností, podceňování a zesměšňování dětí nejsou tolerovány a jsou nepřípustné.
► Péče o děti je podporující, počítáme s aktivní spoluúčastí dítěte při všech činnostech. Pedagogové se snaží o nenásilnou komunikaci s dítětem, která mu je příjemná a tím navozuje vzájemnou důvěru a spolupráci. Je vyloučeno manipulování s dítětem, jejich zbytečné organizování a podporování nezdravé soutěživosti. Jakákoliv komunikace s dítětem, kterou dítě pociťuje jako násilí, je nepřípustná.
► Podporujeme děti v samostatných pokusech, dostatečně chválíme, pozitivně hodnotíme.
►Ve vztazích mezi dětmi a dospělými projevujeme vzájemnou důvěru, toleranci, ohleduplnost a zdvořilost, vzájemnou pomoc a podporu. Učitelky se chovají důvěryhodně a spolehlivě.
► Dětem dáváme jasné a srozumitelné pokyny, třída je pro děti kamarádským společenstvím, ve kterém jsou rády.
►Je uplatňován pedagogický styl s nabídkou, který spočívá v aktivní spoluúčasti a samostatných rozhodováních dítěte.
► Vzdělávací nabídka odpovídá mentalitě předškolního dítěte a potřebám jeho života (je dítěti tématicky blízká, pochopitelná, přiměřeně náročná, užitečná a prakticky využitelná)
► Nedobrým vztahům dětí ve třídě a jiným negativním jevům věnuje učitelka pozornost a rozhodně je nepřehlíží ani nezjednodušuje.
► Učitelky se plně věnují dětem a jejich vzdělávání. Všichni tak mohou nacházet potřebné zázemí, klid, bezpečí i potřebné soukromí.
Pravidla chování dětí:
- Nikoho nesmí nic bolet.
- Neskáčeme si do řeči, počkáme až druhý domluví.
- Nekřičíme, místo toho mluvíme klidným hlasem.
- Umíme požádat, poděkovat, najít si pomoc. Kouzelně působí slovíčka PROSÍM, DĚKUJI.
- Nebereme si cizí věci.
- Neničíme nikomu hru, ani nám by se to nelíbilo.
- Místo běhání chodíme.
- Pomáháme slabším a potřebným.
- Vždy dokončíme svou práci, abychom se z ní mohli radovat.
- Uklízíme hračky na své místo.
- Neopouštíme třídu bez dovolení paní učitelky.
Pro dospělé to znamená:
1. Dát dětem důvěru.
2. Pravdivost ve svém chování.
3. Naslouchat dětem, jejich problémům a radostem.
4. Neshazovat děti před ostatními kamarády, každý má svou cenu a tak se k němu budeme chovat.
5. Věnujeme své práci s dětmi maximum.
Realizace pravidel:
1. Využíváme situační učení.
2. Vyhodnocujeme situace.
3. Společně s dětmi tvoříme piktogramy.
4. Využíváme maňásky (hlavně u „Broučků“)
5. Společně s dětmi tvoříme piktogramy. ☺
6. Vedeme děti k samostatnosti, zodpovědnosti.
7. Individuálním přístupem k dítěti.
8. Úzce spolupracujeme s rodiči.
Záměr :
► Budeme vytvářet podmínky pro vzájemná setkávání s rodiči dětí, rodiče mohou vstupovat do tříd před zahájením řízených činností, či při odpoledních činnostech.
► Vytváříme pozitivní klima školy svou prosociálností.
► Vedeme děti k osvojování si základních pravidel chování, elementárních lidských hodnot a mezilidských vztahů .
D) Organizační chod mateřské školy:
Provoz MŠ:
Provoz mateřské školy se každoročně po dohodě se zřizovatelem stanoví v souladu s potřebami zákonných zástupců zapsaných dětí. Projednává se vždy na první schůzce s rodiči na začátku školního roku.
Mateřská škola poskytuje celodenní péči. Provoz je od 6.00 hodin do 16.00 hodin.
Rodiče mohou mateřskou školu využít k celodennímu pobytu svých dětí. Ve všech třídách jsou vytvořeny podmínky, aby rodiče mohli, po domluvě s učitelkou, přivádět i odvádět děti podle potřeby.
Denní režim :
Stravování:
8:30 - 8 : 45 h ranní svačina
11 : 30 h oběd
14:00 - 14 : 30 h svačina
Didakticky cílené činnosti:
Probíhají v průběhu celého dne formou individuální, skupinové či frontální práce učitelek s dětmi, vycházejí z potřeb a zájmů dětí.
Spontánní hry
Probíhají celý den, prolínají s činnostmi řízenými učitelkami ve vyváženém poměru, se zřetelem na individuální potřeby dětí.
Pohybové aktivity
- denně zdravotně zaměřené cvičení (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační) a pohybové hry
- průběžně pohybové chvilky a hudebně pohybové činnosti
- minimálně 1x týdně didakticky cílené pohybové činnosti
- denně dostatečné umožňování pohybu při spontánních hrách a pobytu venku dle individuálních potřeb dětí
Pobyt venku
Zpravidla 2 hodiny dopoledne (9:30- 11:30 h) s ohledem na klimatické podmínky.
Odpočinek, spánek po obědě
Vychází z individuálních potřeb dětí, pro děti nabídka klidových aktivit v CA.
► Při vstupu dítěte do mateřské školy je uplatňován individuálně přizpůsobený adaptační režim.
► Děti jsou přijímány do jednotlivých tříd dle věkového zařazení – třídy jsou věkově homogenní. Dle tohoto zaměření se přizpůsobují metody a formy práce.
► Rozvrh základních režimových činností je spíše volnějším rozvržením časových úseků umožňujících upravovat intervaly dle aktuálních potřeb a okolností. Každodenně se opakují činnosti a doplňkové programy.
► Do denního programu jsou pravidelně zařazovány řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity.
► Denní řád je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na individuální možnosti dětí, na jejich aktuální potřeby.
► Poměr spontánních a řízených činností je v denním programu vyvážený a to včetně aktivit, které mateřská škola organizuje nad rámec běžného programu.
► Veškeré aktivity jsou organizovány tak, aby děti podněcovaly k vlastní aktivitě, aby se zapojovaly do organizace činností.
► Jsou vytvářeny podmínky pro individuální, skupinové činnosti. Děti mají možnost pracovat v malých, středních i velkých skupinách.(v CA)
► Je dostatečně dbáno na osobní soukromí dětí.
► Pokud to děti potřebují, mají možnost si hrát a neúčastnit se společných činností. Ve výchovném procesu je vždy dominantou dostatek prostoru i času pro spontánní hru. Děti ji mohou dokončit nebo v ní později pokračovat. Stejně tak platí tato možnost soukromí i při osobní hygieně.
► Plánování činností vychází z potřeb a zájmů dětí, vyhovuje individuálním vzdělávacím potřebám a možnostem dětí.
► Ve třídách nejsou překračovány doporučované počty dětí, vycházíme vždy z docházky dětí přítomných a jejich spojování je maximálně omezeno.
► Pro realizaci plánovaných činností jsou vytvářeny vhodné materiální podmínky, pomůcky jsou připravovány včas.
Záměr :
► Nadále organizovat vzdělávání tak, aby bylo minimalizováno spojování dětí.
► Dávat dětem dostatek prostoru pro spontánní hru, aby ji mohly dostatečně dlouho rozvíjet, vracet se k ní a podle vlastní vůle dokončit.V práci učitelky převládá nabídka činností dětí před organizováním a manipulováním. Činnosti plánujeme do center aktivit.
► Zařazovat a používat takové metody a formy práce, které děti zaujmou a jsou funkční.
E) Řízení mateřské školy
► Povinnosti, pravomoci a úkoly všech pracovnic jsou uvedeny v pracovních náplních jednotlivých profesí.
► Informace jsou poskytovány na provozních a pedagogických radách. Dále osobním kontaktem, či formou informativní nástěnky u ředitelny a na hlavní chodbě MŠ, případně oběžníkem.
► Pracovnice mají možnost spoluvytvářet program a chod MŠ, mají dostatek pravomocí ke spolupráci a rozhodování.
► Ředitelka školy vytváří prostor pro spoluúčast při řízení pro všechny zaměstnance, názor a myšlenka každého zaměstnance je přijímána, všichni se podílí na dění v MŠ. Jde o stabilní kolektiv, kde má ředitel, pedagogický i ostatní personál odpovídající pedagogickou i odbornou způsobilost a kvalifikaci a každý člen zná svoji vymezenou pracovní náplň a své stanovené kompetence a odpovědnost, povinnosti i práva. Každý pedagog zná a užívá přiměřené a efektivní metody práce, zná rizika, styl jeho práce odpovídá potřebám a zájmům dětí předškolního věku.
► Ředitelka školy má odpovídající odbornou i řídící způsobilost pro výkon své funkce, vyhodnocuje práci všech zaměstnanců. Pozitivně hodnotí jednotlivé dílčí úspěchy, motivuje ke kvalitě vykonávané práce.
►V mezilidských vztazích převládají v kolektivu celé školy morální zásady, ochota ke spolupráci, seberealizační vztahy.
► Výsledkem celého týmu školy, včetně provozních zaměstnanců, je tvorba, realizace i vyhodnocování školního a třídního vzdělávacího programu a s ním souvisejících činností. Převládá otevřená komunikace se snahou a ochotou dosáhnout stanovených cílů.
► Hospodářská činnost má veřejná, jasně vymezená a všemi přijímaná organizační pravidla a kriteria. Systém vnitřního a vnějšího hodnocení a evaluace i sebehodnocení jsou efektivní, hodnocení a odměňování jsou systematické, spravedlivé a motivující k další práci.
► Zabezpečujeme péči o kvalifikační růst pedagogů a ostatních pracovníků školy s účinným přenášením poznatků do praxe. Jde nám o soustavné vzdělávání, systematické a koordinované.
► Ve stylu řízení se preferují motivační metody, společné zájmy a cíle v oblasti předškolního vzdělávání. Ředitelka školy dobrou analýzou možností školy, ucelenou vizí a z ní vyplývající koncepcí práce školy usiluje o jednoduché, jasné a funkční řízení uvnitř školy, o kvalitní spolupráci s rodinou, která je prioritně zodpovědná za výchovu dítěte, o partnerské vztahy, o vzájemné respektování a ovlivňování v rámci daných pravidel a o prosazování se na veřejnosti (výsledky dětí, webové stránky MŠ, časopis obce, prezentace školy).
► Je vytvořena jasná koncepce školy, kvalitně a funkčně v souladu s RVP PV, vytvořené školní i třídní vzdělávací programy včetně organizačního zajištění a hodnocení.
► Kontrolní a evaluační činnosti zahrnují všechny stránky chodu mateřské školy, ale také schopnosti přizpůsobovat se novým podmínkám a pružně řešit i odstraňovat nežádoucí jevy.
► MŠ spolupracuje se zřizovatelem a dalšími orgány státní správy a samosprávy, se základní školou, s odborníky při individuální práci s dětmi tuto péči vyžadujícími.
Záměr :
►Zlepšovat podmínky pro úspěšnou práci všech zaměstnanců tvorbou materiálních a psychosociálních podmínek.
►Zapojit všechny zaměstnance do evaluační činnosti a autoevaluace.
►Všechny pracovnice budou participovat na tvorbě ŠVP mateřské školy.
►Motivovat všechny zaměstnance k plnění koncepčních záměrů.
F) Personální a pedagogické zajištění
► Personální podmínky pro realizaci všech činností školy jsou plně vyhovující – všechny pedagogické pracovnice jsou kvalifikované. Všechny učitelky mají odbornou způsobilost a praxi s dětmi předškolního věku. Učitelka, která je začínající v tomto školním roce, bude mít odborné vedení zkušenou učitelkou.
► Pedagogický sbor je stmelený a stabilní, pedagogové dbají o svůj další odborný růst, soustavně se vzdělávají samostudiem, navštěvují odborné semináře. Jejich vzdělávání je cílené a tematicky zaměřené a vychází z koncepčních záměrů a evaluační činnosti pedagogů a ředitelky školy.
► Služby pedagogických pracovnic jsou organizovány tak, aby byla vždy a při všech činnostech zajištěna dětem kvalifikovaná pedagogická péče.
► Pedagogické pracovnice jednají, chovají se a pracují profesionálním způsobem (v souladu se společenskými pravidly a pedagogickými a metodickými zásadami výchovy a vzdělávání předškolních dětí).
► Specializované služby, jako je logopedie či jiná péče o děti se zvláštními vzdělávacími potřebami, ke kterým učitelky nejsou kompetentní, jsou zajišťovány ve spolupráci s příslušnými odborníky (speciálními pedagogy, lékaři)
► Při všech společných programech pro děti a rodiče pomáhají provozní pracovnice.
►Je zajištěno překrývání přímé pedagogické činnosti ve třídách ideálně v rozsahu dvě a půl hodiny denně.
Pedagogické pracovnice : 6 kvalifikovaných pedagogů
1 asistent pedagoga (0,5 úvazku)
Domovnice : 1 + ze zdrojů Města Kryry – 0,25 úvazku na prádlo, zahradu
Pracovnice pro pomocné práce : 1 = 0,4 - úklidu + 0,6 – výdej jídla
Školní asistent: 1 (0,5 úvazku)
Záměr :
► Pracovat v týmu – je podmínka úspěšného plnění úkolů a cílů RVP PV.
► Zkvalitnit výchovu a vzdělávání doplňováním svého vzdělání samostudiem.
► Pečlivě vybírat z nabídky center DVPP, sledovat účelnost a provázanost náplní seminářů s evaluačními výsledky naší mateřské školy a koncepčními záměry, tvořit vlastní portfolio.
► Využít nabídky seminářů z rozvojového programu OP VVV.
G) Spoluúčast rodičů
► Rodiče mají možnost podílet se na dění v mateřské škole, ve vztazích mezi školou a rodiči panuje oboustranná důvěra a otevřenost, vstřícnost, porozumění, respekt a ochota spolupracovat.
► Rodiče jsou informováni pomocí: třídních schůzek všech tříd, denního kontaktu, osvětou, webovými stránkami, při společných setkáváních, letáčky, nástěnkami v šatnách.
► Pedagogové sledují konkrétní potřeby jednotlivých dětí, resp. rodin, snaží se jim porozumět a vyhovět (doplňují rodinnou výchovu, nenahrazují ji).
► Společná a individuální setkávání s rodiči, možnost pobývat se svými dětmi v prostředí školy.
► Rodiče získávají kvalifikované a odborné informace z oblasti předškolní výchovy a tím si vytvářejí konkrétnější představu o zvláštnostech a potřebách dětí předškolního věku, které mohou ovlivnit i kvalitu výchovy v rodině.
► Pedagogové chrání soukromí rodiny, varují se přílišné horlivosti, vyžádá-li si rodič radu, bude mu poskytnuta.
► Při společných akcích se rodiče seznamují a navazují kontakty mezi sebou a ostatními.
► Pomáháme najít řešení různých problémů, při nedostačující výchově kompenzujeme chybějící nebo nevhodné vlivy rodinného prostředí.
► Dáváme příklad v otevřené komunikaci s dětmi i s dospělými tak, aby rodiče poznali jak dítě vést moudře a spravedlivě.
► Společně vytváříme laskavé a pohodové prostředí, které je podmínkou zdravého rozvoje dětí.
► Pořádáme pravidelná setkání s rodiči a dětmi, abychom mohli společně sdílet prožitky, obohacovat mezilidské vztahy a vytvářet prostředí pro děti, ve kterém se cítí šťastné, protože mají kolem sebe své nejbližší a lidi, kterým věří.
► Při nástupu do nového prostředí mateřské školy mohou rodiče pomáhat svým dětem s adaptací na nové prostředí (viz Adaptační program MŠ).
► Informujeme se navzájem o nových pokrocích, hledáme společnou cestu v nápravě a dalším postupu.
► Vycházíme vstříc časovému režimu každé rodiny – příchody a odchody dětí lze po dohodě se školou upravit.
► Komunikujeme s rodiči o případném odkladu školní docházky.
► Ředitelka školy dle zákona o svobodném přístupu k informacím poskytuje informace dané tímto zákonem.
Záměr :
► Dle svých možností rodiče spolupracují, prostor pro prohloubení spolupráce je vždy na účasti rodičů a vzdělávací nabídce. Přivítáme užší spolupráci při přípravě školních projektů a jiných společných aktivit.
► Zajistíme co největší informovanost o dění v naší škole, denních aktivitách, projektech o ŠVP MŠ – na společných schůzkách i při zábavných činnostech.
► Budeme hledat nové formy spolupráce, inovovat a reagovat flexibilně. Rozšíříme nabídku nad rámec výchovně vzdělávacího programu o nadstandardní činnost v odpoledních hodinách.
► Zajistíme rodičům službu v oblasti logopedické péče